Linkedin is niet zomaar een app voor ondernemers, recruiters of mensen die hun professionele profiel erg serieus nemen, het is een vak apart. Wil je je profiel echt laten opvallen of zeker weten dat je professioneel overkomt? Dan zijn er een paar tips and tricks die, als je je aan ze houdt, je erg ver kunnen brengen. Zo is één van de belangrijkste dingen een samenvatting over jezelf schrijven. In een paar zinnen vat je samen wat jou bijzonder of speciaal maakt op werkgebied. Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt.
Vraag anderen
Een samenvatting over jezelf schrijven is sowieso ontzettend moeilijk. Probeer maar eens binnen een minuut jezelf te omschrijven in vijf woorden. Lastig, toch? Vraag daarom mensen in je (professionele) kring om een paar korte zinnen over jou te schrijven. Hier kun je het grootste deel van je informatie uithalen en voor je uiteindelijke samenvatting voeg je natuurlijk de beste zinnen of woorden samen.
Vermijd bepaalde woorden
Elke schrijver of taalfanaat weet dat er bepaalde woorden zijn die je niet moet gebruiken bij elk sollicitatiegesprek, motivatiebrief óf op je Linkedin-pagina. Om te beginnen: leuk. Leuk past op zoveel, dat het woord zijn waarde verliest. Niet zegen dus. ‘Passie’ is ook een woord wat door veel mensen op professioneel vlak gebruikt wordt, maar je ook moet proberen te vermijden.
Oud-hoofdredactrice van Harper’s Bazaar Cecile Narinx zette ooit op haar instagramstory dat ze bij elke sollicitatiebrief die ze kreeg het woord passie had omcirkeld. In zo’n 15 brieven zag ze het woord meer dan 30 keer langskomen.
Val op
Wees vooral niet saai. Je kunt al opvallen door wat icoontjes of emoji’s toe te voegen in je samenvatting, dat trekt het oog van de lezer. En wees vooral creatief en niet bang om risico’s te nemen, Ondernemer Bas Westland wordt vaker geroemd om zijn Linkedin-profiel, zijn kopregel luidt: “Ik spreek, train en kietel over wat ik dagelijks doe: Recruitment, Social Media en Ondernemen. Nieuwsgierig?” En ik moet toegeven: ik werd nieuwsgierig.
Tot slot..
Enkele praktische tips zijn bijvoorbeeld het schrijven in de eerste persoon ‘ik ben…’ en niet ‘Robert is…’ dat komt persoonlijker over. Zet daarbij ook direct je contactgegevens in de samenvatting, zodat mensen je makkelijk kunnen vinden. Gebruik ook voldoende witregels om je tekst zo leesbaar mogelijk te maken, en het niet overkomt als één blok tekst.