Geef jij je personeel elk jaar hetzelfde saaie kerstgeschenk? Of maak je er dit jaar eens echt je werk van? Een goed kerstcadeau voor je werknemers is namelijk belangrijker dan je denkt. Dit artikel vertelt je waarom je beter niet over een nacht ijs gaat bij het kiezen van een kerstcadeau voor personeel.
Geef jij je personeel elk jaar hetzelfde saaie kerstgeschenk? Of maak je er dit jaar eens echt je werk van? Een goed kerstcadeau voor je werknemers is namelijk belangrijker dan je denkt. Dit artikel vertelt je waarom je beter niet over een nacht ijs gaat bij het kiezen van een kerstcadeau voor personeel.
We vinden een cadeautje geven vaak even fijn als er zelf eentje krijgen. Het geven van een geschenk drukt in onze samenleving namelijk een wederkerige relatie uit. Met een cadeau breng je een duidelijke boodschap over aan de ontvanger. Het is een fysiek object waarmee je een onderliggend gevoel tastbaar maakt.
Wederkerige waardering en erkenning
Geef je je personeel een geschenk? Dan toon je daarmee openlijk je waardering. Kerstcadeaus zijn tenslotte niet verplicht. Je geeft ze vrijwillig. Omdat je de ontvanger wil tonen dat hij een presentje verdient. Als werkgever zeg je met deze kleine attentie dus dat je het werk van je personeel waardeert. Het is een blijk van erkenning voor het geleverd werk van je werknemers.
Met een zorgvuldig uitgekozen cadeau verhoog je de motivatie van je werknemers. Een werknemer die zich gewaardeerd voelt, voelt zich meer betrokken bij het bedrijf waarin hij werkt. Die waardering beantwoordt hij op zijn beurt met een hogere productiviteit en betere prestaties.
Houvast in onzekere tijden
Kerstcadeaus geven is een gevestigde traditie in onze bedrijfscultuur. Zeker in familiebedrijven en bedrijven met een sterke focus op de menselijke kant mogen werknemers op het einde van het jaar een fijne attentie verwachten.
Vandaag leven we in woelige tijden. In dit onzekere klimaat grijpen mensen terug naar vertrouwde dingen. Het geeft ze houvast in een wereld waarin alles rondom hen razendsnel verandert. Onderschat de impact van een goed cadeau daarom niet. Met een kerstgeschenk herinner je je werkgevers dat ze verbonden zijn met je bedrijf. Een klein gebaar draagt zo bij tot een positieve en familiale werksfeer.
De aantrekkingskracht van een positief imago
Tevreden werknemers zijn de beste ambassadeurs van een bedrijf. Heb je een bedrijf waar klantenrelaties centraal staan? Dan is het essentieel dat je werknemers zich goed thuis voelen in de bedrijfscultuur. Zo zullen ze positiever en enthousiaster over je bedrijf praten tegen collega's, klanten en andere zakenrelaties.
Met een onverwachte attentie verhoog je de loyaliteit van je personeel. Gewaardeerde werknemers zijn loyaler aan het bedrijf waarin ze werken. Ze blijven langer bij dezelfde werkgever. Op termijn leidt deze loyaliteit tot lagere kosten voor het werven en opleiden van nieuw personeel.
Tegelijkertijd is een bedrijf met tevreden werknemers ook aantrekkelijker voor potentiële nieuwe werknemers. Bedrijven met goede arbeidsvoorwaarden en aandacht voor de persoonlijke noden van hun personeel wekken sneller de interesse van nieuw talent.
Het belang van het juiste kerstcadeau
Met een kerstcadeau versterk je de bedrijfscultuur. Het is een simpel gebaar met wederzijdse langetermijnvoordelen voor werkgevers en werknemers. Investeer daarom voldoende tijd in je zoektocht naar het perfecte kerstgeschenk voor je personeel. Een goed kerstcadeau is persoonlijk en past tegelijkertijd ook bij de normen en waarden van je bedrijf.
Stem je kerstgeschenk af op de individuele interesses van je personeel. In grote bedrijven is dit natuurlijk niet evident. Geef je werknemers dan de mogelijkheid om zelf een cadeautje te kiezen. In plaats van eenzelfde fysiek geschenk, kan je ze bijvoorbeeld een ervaring geven. Denk maar een workshop of een dinerbon.