Hoe duurzaam is jouw bedrijf? En nog belangrijker: hoe duurzaam zijn de producten of de diensten die je aanbiedt? Consumenten vinden duurzaamheid namelijk steeds belangrijker. Bij twijfel zullen ze zelfs vaak voor het meest duurzame alternatief gaan. Wil jij je toekomst als bedrijf verzekeren? Geef duurzaamheid dan zeker een belangrijke plaats in je marketingstrategie. Hieronder vind je enkele tips die je daarbij zullen helpen.
Communicatie
Hoewel heel veel bedrijven inzetten op duurzaamheid in hun marketingstrategie, mag dat niet zomaar. Om greenwashing te voorkomen, heeft de Belgische overheid beslist dat je als bedrijf een EPD, milieuproductverklaring moet laten uitvoeren door een extern bedrijf vooraleer je over de ecologische impact van jouw (bouw)producten mag communiceren. Een EPD gebeurt meestal na een LCA.
LCA
Bij een LCA, een levenscyclusanalyse meet je de ecologische impact van de producten of diensten die je aanbiedt. Met andere woorden: elke fase van de levenscyclus wordt tot in het kleinste detail, aan de hand van 19 categorieën, geanalyseerd. Dat gaat van grondstoffen over de toeleveringsketen tot productieprocessen, logistiek, onderhoud en einde-levensduur verwerking.
Hotspots
Je hoort het al: een LCA geeft je in één keer heel veel info waardoor het soms moeilijk wordt om door de bomen het bos nog te zien. Een LCA tool kan je helpen om dat overzicht te bewaren. Wanneer je wil inzetten op duurzame innovatie is het namelijk handig om te focussen op de meest kritieke punten. Dankzij een LCA krijg je onder andere ook info over de milieu-impact hotspots van jouw producten. Bij jou liggen die kritieke punten misschien bij het gebruik van een bepaalde grondstof, de manier van het transport of een energiedrager, terwijl dat bij een ander bedrijf misschien eerder ligt bij de manier van verpakken. Een hotspotanalyse kan je helpen om te zien op welke punten je producten of diensten nog verbeterd kunnen worden. Zo kan je heel gericht ecologisch innovaties doorvoeren en verlies je geen tijd en geld met minder nuttige aanpassingen.
Professioneel advies
Ben je nog niet helemaal mee met alle details en vereisten van LCA en EPD? Dan is het sterk aan te raden om een beroep te doen op het professioneel advies van consultancybedrijven. Met een LCA tool of een eco design tool helpen ze jou aan een concreet stappenplan om op een effectieve en toegankelijke manier je ecologische voetafdruk te verminderen. Op die manier ben je zeker dat je inspanningen ook effectief zullen lonen. Succes!