Een community manager is onmisbaar in een organisatie, en toch is niet iedereen zich ervan bewust wat het zijn van een community manager inhoudt. Vaak wordt het nog verward met social media management, terwijl dat twee totaal verschillende functies zijn. Als je alleen content plaats en je richt op social media kanalen, dan ben je nog geen community manager.
Wat doet een community manager precies?
Community betekent letterlijk ‘een gemeenschap van gelijkstemde mensen’. Als community manager is jouw belangrijkste taak ervoor zorgen dat rondom jouw merk of organisatie een community ontstaat.
Wanneer je een tiental mensen samen zet zonder dat ze elkaar kennen en ze een opdracht moeten uitvoeren, zal het meteen duidelijk zijn wie de leiding neemt, wie het overzicht probeert te bewaren en wie vooral doet wat hem of haar wordt opgedragen. Als community manager ben jij eigenlijk vooral van buitenaf bezig wie welke taak zou moeten vervullen, en dus het beste in een bepaalde rol past. Het zijn van een community manager gaat om een verbondenheid van mensen rondom jou (in een bedrijf).
Taken van een community manager
De verschillende taken die horen bij het zijn van een community manager verschillen per organisatie. De rode draad is dat een community manager een groot gedeelte van zijn dag bezig is met het verbinden van afdelingen en het betrekken en/of samenbrengen van management en medewerkers. Wat elke community manager sowieso moet doen, is de belangen behartigen van online communities van medewerkers of klanten.
Eigenschappen van een community manager
Een community manager is vrijwel zeker een sociaal dier. Hij/zij heeft hoogstwaarschijnlijk een communicatieopleiding gevolgd en is een communicatiewonder. Niet alleen weet je in een tekst de juiste toon te vangen, ook zie je een community manager nooit een d-t fout maken (voorbeeld: Het communicatieteam van KLM maakt online altijd goede comebacks op Twitter of Facebook). Je zult creatief moeten zijn, bezig met social media en toenaderbaar voor andere mensen. Jij bent immers het communicatieve hart van de organisatie.