HandigInternet

Verschillende soorten offline marketing: wat is nog effectief?

0

Vrijwel alle marketing speelt zich tegenwoordig online af. Instagram advertenties, gesponsorde posts op Facebook, banners op websites, het grote marketinggeld gaat hier vaak naartoe. Maar waar marketeers zich soms nog in kunnen vergissen, is dat ze de kracht van offline marketing onderschatten. Offline marketing is namelijk alles behalve dood en daarom kan het heel slim zijn om flyers of brochures te laten printen, posters op te hangen of om een sticker drukken.

Online marketing blijkt effectiever en trekt meer aandacht

Het blijft bijzonder om in het ‘echt’ benaderd te worden. Bij een persoonlijke verjaardagskaart ben je waarschijnlijk sneller geraakt dan een ‘Gefeliciteerd!’ appje. Iemand doet offline fysieker moeite voor je. Doordat de interactie een stuk persoonlijker is, is deze vrijwel altijd ook een stuk effectiever. Wanneer er een bizarre mega mascotte op het museumplein staat, gaan mensen daar waarschijnlijk filmpjes van maken en is de kans heel groot dat dit op snapchat, Instagram of Facebook belandt.  Daarnaast is het drukken van stickers ook een effectieve methode, om de merkherinnering bij consumenten te verhogen.

Cadeautje

Offline marketing blijkt het meest effectief wanneer je mensen verrast met een ‘cadeautje’. Uit communicatieonderzoek is gebleken dat de grootte van het cadeau niet uit maakt, maar het wel gaat om het idee dat een consument iets ‘krijgt’. Door de wedekerigheidsheuristiek die op dat moment van kracht is, zal de consument ook iets terug willen doen, hoogstwaarschijnlijk in de vorm van een aankoop.

Het beste van beiden

Je kunt er ook voor kiezen om offline marketing en online marketing te combineren, dat is vaak de meest verstandige optie voor een goede marketingstrategie. Doe dat bijvoorbeeld met winacties. Er worden bijvoorbeeld via Instagram of Facebook prijzen weggegeven, dit spreekt het online publiek aan. Wat je moet doen om kans te maken? Koop het product, (offline aankoop) plaats een foto op Instagram of Facebook (online publiek) en tag het bedrijf om kans te maken op de winst.. Zo organiseer je een online winactie op een laagdrempelige manier, maar heeft dit een offline effect. Iets met twee vliegen…?

4x de gaafste tips voor een Scandinavisch interieur

Previous article

Waar kun je in België Refurbished iPhones kopen?

Next article